Hz. Aişe (ranha) kadınların biatını haber veriyor ve şöyle anlatıyor:
Rasulullah'ın
(as) eli hiçbir kadına dokunmamıştır. Fakat O (as) kadınlardan biatı
sözle alırdı. Bir kadından söz alıp kadın da söz verdi mi Rasulullah
(as) ona:
"Git, senin biatını aldım" derdi.
Hadisten çıkan netice: Biat sırasında kadınlarla tokalaşmamak.
Bazı
bilgisiz veya dikkatsiz dervişler kadınlardan el ele biat alıyorlar. Bu
amel kesinlikle caiz değildir. Yabancı kadının vücuduna zaruret
olmaksızın el dokunmak günahtır. Bu hadiste bu amelin batıl olduğu
varid olmuşturç. Peygamber Efendimiz'den (as) daha muttaki ve iffetli
kim olabilir?
Kadınlardan biat alma konusunda Peygamber Efendimiz'in
(as) bu kadar çok dikkat etmesine rağmen, hiçbir mürşidin kendisini
baba veya melek gibi gören düşüncelerle sorumsuz ve hayasız bir şekilde
kadınlarla biat etmesi doğru değildir. Biatın anlamı söz vermektir.
Bunun sözlü olması yeterlidir.
Son devirlerde bazı şeyhler, bağlanmayı
kuvvetlendirmek ve halkın kalbini teskin için, bir bez veya kumaş
parçasının bir ucunu kendisi tutup, diğer ucunu erkek müride vermeyi
adet haline getirmişlerdir. Bunun hiçbir zararı yoktur. Ayrıca erkekler
için zaruret halinde veya zaruret olmadan sözlü biat yeterli olabilir.
Bunun da hiçbir sakıncası yoktur. Fakat elle biat yapmak alışılagelen
şekildir ve erkekler için bu hususta hiçbir mani yoktur. Hatta böyle
yapıldığı zaman, mana ve zahirin cem edilmesi yönüyle daha iyi olur.
----------
Not:
Burada Şeyh Eşref Ali Tanevi'nin kadınlardan el ele biat alma konusunda
uyarı yapması bir şeyh tarafından mutlak boyle bir şeyin uygulandığı
anlamına gelmez. Burada halka caiz olan ve olmayanı öğretmek suretiyle
onları hakiki olmayan rehberlere karşı uyarmak da sözkonusu olabilir.
alıntı