Cünup olan kadın çocuğunu nasıl emzirir?
Emzikli bir kadının çocuğu ağlarsa, gusül fırsatı da yoksa, göğsünü yıkayarak çocuğuna süt verebilir. (1)
Dövme ve Gusül Abdesti
İnsanın bedeni dahi, kendinin istediği gibi kullanabileceği malı değildir, Allah’ın (cc) ona bir emanetidir. Vücudunda kalıcı dövme yapmak, Allah’ın yaratışını beğenmeyip bozmak ve emanete hıyanet etmek sayılır. Bu sebeple Allah Rasulü (sa) vücuduna dövme yaptıran ve bu işi yapan/icra eden insanların lanetlik oldukların bildirmiştir. Bu yüzden dövme yapmak ya da yaptırmak kötü bir günahtır. Kötü olmasının sebeplerinden birisi de, bundan dönüşün mümkün olmamasıdır. Böyle bir operasyonun yasak olmasının sebeplerinden birisi de her halde, sağlığa zararlı bir uygulama oluşudur. Nitekim son zamanlarda tabipler tarafından bunun zararları ile ilgili çok şeyler söylendi. Ancak bilindiği gibi, İslam’a girmek, önceki bütün günahları siler ve Müslüman olan için adeta tertemiz bir sayfa açar. Müslüman olan birisi artık önceki günahlarından ötürü hesaba çekilmez. Ne var ki, dövmeyi de çıkaramaz. Ama bunun da bir sakıncası olmaz, çünkü insanlar yapamadıkları şeylerden ötürü sorumlu tutulmazlar. Üzerinde dövme bulunanın namazı olmaz diyenler, dövmenin deriye işlenmiş olması sebebiyle, altına su geçirmeyeceği, bu yüzden de abdest ya da gusle engel olacağı varsayımıyla bunu söylemektedirler ki, bu doğru değildir. Çünkü böyle bir durumda suyu ulaştırabildiği yere kadar ulaştırması yeterlidir. Ancak dövme, çok zor olmayacak bir yolla çıkarılabiliyorsa çıkarılmalıdır. (3)
(Allah’u a’lem)
Gözkapaklarındaki çapak gusle mâni midir?
Çapak, gusle mânidir. Yıkarken çapakları temizlemek lâzımdır. Su ile temizlemek mümkün değilse, akşamdan çapak ilâcı sürmek lâzımdır.(5)
Göze takılan lensin gusle mani olacağını söyleyenler var, doğru mu?
Doğru değildir. Çünkü gözün içi gusülde yıkanması farz olan kısımdan değildir. Bu itibarla lensin altında kuru yer kalması gusle engel olmaz. (5)
Gusülde cinsel organı yıkamak gerekir mi?
Hayır, guslederken kadının cinsel organının dışının yıkanması vaciptir. Kadın guslederken, cinsel organının içini değil dışını yıkar. (4)
Gusülden önce saç kesmek, tıraş olmak caiz midir?
Bir şeyin yapılması caiz olması başka, efdal olması başkadır. Konuya bu açıdan bakacak olursak, cünüpken beden tıraşı olmak, muayyen halde olanın da saç kestirmesi gibi beden temizliği ve bakımı caizdir. Bu temizliğin arkasından yapılan gusül de sahihtir. Gusle mani bir durum söz konusu değildir. Bu açıdan gusülden önceki temizlikte bir yasak yoktur.
Ancak daha tedbirli olanı, cünüplükten çıkınca tıraş yapıp saç kestirmektir. Yani ‘bedenden ayrılan saç, tüy ve tırnak gibi parçaların beden temizken ayrılması daha uygun olanıdır’ diyenler olmuştur.
Bunun bir sebebi şudur. İnsan bedeninden ayrılan saç, tırnak ve benzeri parçalar sonunda yine dirilirken insan bedenine dönecek, tekrar bedende yerini alacaktır bu görüşe göre. Öyle ise beden temizken ayrılsın ki, bedene yine temiz olarak dönmüş sayılsın... Şayet beden kirli iken ayrılırsa kirli olarak dönmüş sayılacaktır... Bir de insan mübarek ve muhteremdir. Bedenden ayrılan parçalar da bu mübarekliğe uygun düşecek şekilde temizken ayrılmalı, temiz olarak toprağa düşmelidir. Mükerrem insanın parçası kirli ve pis olarak ayrılıp da kalmamalıdır. Bu sebeple de cünüpken değil de temizken tıraş olmalı, saç, tırnak kesmelidir. Konuyu, mecburiyet yok, tercih etmekte isabet vardır, diye özetlemek de mümkündür. Nitekim muayyen halde iken de diş dolgusu ve kaplaması yaptırılır, gusle mani bir sonucu söz konusu olmaz. Ama bunu muayyen hal bittikten sonra yaptırmayı tercih etmek elbette mecburi olmadığı halde daha güzel olanıdır.
Gusülden sonra meni çıkarsa yıkanmak gerekir mi?
Gusülden sonra kadından gelen meni;
Kendisine değil de, kocasına aitse, guslü tekrarlamaz, yalnız abdest alması gerekir.
Kadın meninin kandisine ait olduğu kanaatine varırsa, yani meni sarı ve ince olursa guslü tekrarlar.
Guslederken konuşmakta mahzur var mıdır?
Guslederken anında asla konuşmamalıdır. İster insan kelamıyla olsun ister gayri olsun konuşmamak sünnettir. İhtiyaç yokken konuşmamalıdır.
Gusülde Şüphe Duyarsanız
Gusül alırken şüphe duyarsanız "Acaba guslüm oldu mu?" diye içiniz kemirilirse, şeytandandır deyiniz. İiçinizden gelen sese "guslüm gusüldür. Kör olası şeytan, sen kahrından çatla" diye onunla alay etmek gerekir. (4)
Cünupluk konularında ise asla vesveseye itbar etmeyin. Kesin cünup olduğunuzu bilmedikten sonra gusül almanıza gerek olmadığını da bilin. (3)
Karı-koca yataklarında ıslaklık bulurlarsa gusül gerekir mi?
Karı-koca yataklarında meni görürler de ihtilam olduklarını hatırlamaz herbiri diğerine ait diye söylerse, ikisininde gusletmesi vacip olur. (1)
Meni gelmeyen cinsi ilişki için gusül gerekir mi?
Erkek cinsel organını sünnet mahalline kadar uykuda veya uyanıkken, isteyerek veya istemeyerek kadının fecrine sokarsa her ikisinede gusül gerekir. Kadının sünnet mahalli ile erkeğin sünnet mahalli birbirine kavuşursa boşalma olmasa dahi gusül vaciptir.
Oje ve Benzeri Şeyler Gusle Mani mi?
Guslün sahih olması için suyun deriye ve tırnağa temas etmesi gerekir. Bu temasa mani olan şey gusle manidir. Kadın guslederken tırnağının altında, üstünde veya vücudunun başka bir yerinde suyun temasına mani olan hamur, balık pulu, ruj, oje gibi şeyler olursa bunları gidermesi vaciptir. Bunlar giderilmeden gusül caiz olmaz.
Oje, gusül abdestinden sonra sürülmüş olsa bile onunla ne gusül ne de abdest olmaz.
Dolayısıyle oje ile hiçbir ibadet olmaz.
Saç örgülerini kadın gusülde çözmek zorundamıdır?
Kadın örülmüş saçlarını gusülde çözmek zorunda değildir. Kadını örgülü saçının dibine suyun ulaşması yeterli görülür, bundan maksat güçlüğü önlemektir. Ancak örülmemiş saçların tamamını yıkamak farzdır. Eğer örgüler bir madde ile birbirine yapışmışda dibine suyun erişme imkanı yoksa, sahih görüşe göre saçını çözmesi gerekir.
Ümmü Seleme dedi ki:
"Ya Resulallah! Ben saçlarını bağlayan bir kadınım. Cünupluk ve hayızdan gusledeceğim zaman saç örgümü çözeyim mi?"
Allah Resulü şöyle buyurdu:
"Hayır, başına iki avuç dolusu üç kere su dökmen senin için yeterlidir."
Eğer erkeğin uzun ve örülmüş saçı olursa onları çözüp yıkamak mecburiyetindedir.
Sevişmek ne zaman gusül gerektirir?
Cinsel ilişki dışındaki sevişme ve oynamalardan dolayı guslün farz olması için, kadında aşırı bir heyecanın meydana gelmesi, bu heyecan sonucu göğüsten aşağıya doğru meninin ayrıldığını hissetmesi yahut sarı bir suyun akması gerekir. Erkeğin menisi beyaz ve kalın, kadınınki ise ince ve sarı renklidir.Kadınlarda sarı olmayan ve göğüsten geldiği hissedilmeyen sıvılar, yıkanmayı gerektirmez.
Saç Boyası Gusle Mani midir?
Eğer saç boyası saç telleri üzerinde bir tabaka teşkil ederse gusüle manidir. (1)
Su saçların aralarına ve altlarındaki deriye kadar geçecektir. Bunlar sık olsa bile, suyun ulaşması sağlanacaktır. Bunların araları ve dipleri kuru kalsa, gusül tamamlanmış olmaz. .... önemli olan diplerine suyun geçmesidir. (2)
Saç Ekilmesi Güsle Mani mi?
Ektirilmiş saçın gusüle mani olduğunu söylemek mümkün değildir. Çünkü deriye işlenen saç kökleri olsa dahi, temizleme görevi onların üzerine intikal eder ve üzerinin yıkanmasıyla gusül tamam olmuş olur. (Allahu alem) (3)
Saça Sürülen Jöle ve Boya Ne Zaman Gusle Mani Olur?
Jölenin gusle mani olduğunu söyleyebilmemiz için, sürüldüğü saçın üzerinde tabaka oluşturması, altına suyu geçirmemesi lazımdır ki, jöle gusle manidir diyebilelim. Yani soru, ‘Sürüldüğü saçın üzerinde tabaka teşkil ediyor mu, yıkanırken üzerine dökülen suyun saçı ıslatmasını önlüyor mu?’ sorusudur. Önlüyorsa, yani saçın kuru kalmasına sebep oluyorsa, iddia doğru sayılır, jöle gusle manidir, denebilir. Şayet, yıkanırken suyun saçı ıslatmasına mani olmuyorsa, suyla birlikte o da akıp gidiyorsa, elbette böyle bir engelden söz edilemez, jöle gusle manidir denemez. Yanlış anlamayı önlemek için tekrar edelim: Başa dökülen suyla jöle de sabun köpüğü gibi akıp gidiyor, saçta jöle denen boyadan eser kalmıyor, böylece saçlar, baştan aşağı dökülen suyla ıslanıyorsa, jölenin gusle mani olduğunu iddia etmek doğru olmaz. Çünkü başa dökülen suyla jöle de akıp gidiyor, boyasız kalan saç suyla temasa geçiyor, temizlenmiş oluyor, saçta ve başta kuru kalmıyor. Bu durumda, başın ve saçın kuru kalmasına sebep olmuyor ki, gusle mani oluyor, diyelim.
Böyle bir tespiti, başına bunu sürenler daha iyi yaparlar. Jöle sürdükten sonra dimdik duran saçlar, suyun altına girince yine aynı şekilde dimdik duruyor, suyun saça temasına engel oluyor mu, yoksa su, jöleyi yıkayıp götürüyor, saçlar bundan sonra tertemiz halde ıslanıp yıkanıyor mu?.
Aslında bu ölçü, sadece jöle için değil, saça sürülen her türlü boya için geçerlidir. Saçı kuru bırakan her türlü boya gusle manidir, kuru bırakmayıp yıkanmasına engel olmayan boya ise gusle mani değildir.. Bu ölçü içinde baktığımızda, kınanın gusle mani olmadığını görmekteyiz. Çünkü kına yıkanırken akıp gitmese de, tabaka teşkil etmez. Saçların ıslanmasına mani olmaz. Ayakkabı boyasının da gusle mani olmadığını söylemek mümkündür. Çünkü o da tabaka teşkil etmez. Ancak kalın yağlıboyanın bulaştığı yerde tabaka teşkil edip altına suyun geçmesini önlediği için gusle engel olduğunu söylemek mümkündür. Gusülde ve abdestte önce suyun altına geçmesini önleyen kalın boyalar ve hamur gibi yapışkanlar sökülüp çıkarılarak satıh temizlenmeli, gusül böylesi engeller kaldırıldıktan sonra yapılmalı, demek tedbire daha uygun düşer.. (7)
Kaynaklar:
1) Büyük Kadın İlmihali, Rauf PEHLİVAN
2) Büyük İslam İlmihali, Ömer Nasuhi Bilmen, Fatih Dersiamlarından, Eski Diyanet İşleri Başkanı
3) Sorular Cevaplar, Prof.Dr.Faruk Beşer
4) Günümüz Meselelerine Açıklamalı Fetvalar, Mehmed Emre
5) Bir Bilene Soralım, Mehmet Ali Demirbaş, İhlas Yayınları
6) Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 08.04.2004
7) Ahmed Şahin, Zaman Gazetesi, 22.04.2004