İslam dîni, insanın terbiyesini emretmiştir
İslam dîni, insanın terbiyesini emretmiştir. Bu terbiyeden mahrum,
herşeyden mahrumdur. Bu terbiye ile ruh ve nefsini edeblendiren, her
şeyi elde eder. Evet, cinnî ve insî şeytanlar bunu garib görürler; tatbîkini
zor bilirler. Hakîkaten tatbîkâtı zor olsaydı emredilmezdi. tatbîkâtı zor
değildir ki emredilmiştir. Hatta Tabarânî ve Hâkim'in de tahric ettikleri
Abdullah bin Mes'ûd'dan gelen kudsî bir hadiste şöyle buyrulmaktadır:
"Harama bakmak, iblîsin oklarından zehirli bir oktur. Kim
Ben'im korkumdan onu terk ederse, bakmamasını öyle bir imanla
değiştiririm ki, kalbinde lezzetini bulur."
Birçok zavallılar "Zikrimden, ibadetimden, imanımdan zevk almıyorum
diye şikayet etmektedirler. İşte bu hadîs-i şerif, bu gibi sorulara
cevap vermektedir.
Kadının erkeğe erkeğin kadına bakmaları üç kısımdır:
Birincisi mahrem olanların birbirine bakmalarıdır. Kötü bir his olma-
dığı müddetçe, Umûmî olarak mahremlerin birbirine bakmaları mubahtır.
Fakat bununla beraber, mahremlerin yanında dahi kadınların başörtü-
lerini takmaları, gerdan ve gerdanlıklarını gizlemeleri edebdir. İnce de
olsa dülbend bağlamaları güzeldir.
İkincisi, Erkeğin erkeğe, kadının da kadına bakmasıdır. Fâsıka ve
Kâfire bir kadın söz konusu olmadığı müddetce, Mü’min kadınların mü’-
Mine kadınlara bakmalarında bir şey yoktur. Böylece erkeklerin erkek-
lere bakmaları da mübahtır. Avret yerleri müstesna.
Üçüncüsü, şehvetle bakmaktır. Ülemânın ittifakıyla, erkeğin oğlana
yahud kadına şehvetle bakması haramdır. Çünkü Hadîs-i Şerifte “Gözle-
rin zinaları bakmalarıdır.” Buyruldu. İmam Ebu Hanife, şehvet sözkonusu
olmadığı taktirde bakmanın tahrîmî kerahatle caiz olduğunu
söylemiştir. İmam Ebû Hanîfiye göre de, zannı galiple şehvet sözkonusu
olursa haramdır. Nitekim aşağıda bu hususta izah gelecektir.
Tenhalaşmak ve konuşmak ise, ulemânın ittifakıyla haramdır.
Çünkü artık buradaki nazar başka şeylere sirayet edebilir.
Nitekim İmam Ahmed ve Tirmizî'nin de tahric ettikleri
Ömer RadiAllahu Anh'dan gelen bir rivayette Rasûlullah
Sallallâhu Aleyhi ve Sellem şöyle buyurmuştur:
“Sakın bir adam bir kadınla tenhalaşmasın. Çünkü muhakkak
üçüncüleri şeytan olur.”
Binaenaleyh yabancı erkek ve kadınların ten-
halaşmaları, konuşmaları ve birbirine bakmaları, -sonradan aralarında
nikah olsa dahi- haramdır. Çünkü sonraki nikah, önce olan gayri meş-
rûu, meşrûa çeviremez.
Âdet haline gelen, dînî nikahdan önce nişanlıların tenhalaşmaları,
iffetsizliktir. Yukarıda ayet ve hadislerin mecmûuyla, bakmak, tenhalaşmak,
ve flörtün her çeşidi haram olmaktadır. Bunu helal sayan kafir olur.
Haram inandıkları halde yapan, fâsık olur.
Şeyh İsmail Çetin Kuddisesurruhu,
Ölçüler, Eski baskı, sayfa 104.